AFAD’a göre; “Deprem İstanbul’un tüm ilçeleri için yüksek risk oluşturmakla birlikte; özellikle Adalar, Avcılar, Bahçelievler, Bakırköy, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Küçükçekmece, Maltepe, Tuzla, Üsküdar, Zeytinburnu ve Sultanbeyli ilçeleri ve yakın mahalleler olası büyük depremden yoğun olarak etkilenecek.”
İBB’ye göre ise en riskli ilçeler Avcılar, Fatih, Zeytinburnu, Esenler, Küçükçekmece, Tuzla ve Beylikdüzü. Olası büyük bir depremde Zeytinburnu’nda 5 bin 334, Avcılar’da 7 bin 39, Küçükçekmece’de 12 bin 244 yapının ağır hasar alacağı tahmin ediliyor.
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı’nın (AFAD) İstanbul İl Afet Risk Azaltma Planı’na (İRAP) göre olası büyük bir depremde İstanbul’u bekleyen tehlikeler şöyle sıralandı:
Deprem İstanbul’un tüm ilçeleri için yüksek risk oluşturmakla birlikte; özellikle Adalar, Avcılar, Bahçelievler, Bakırköy, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Küçükçekmece, Maltepe, Tuzla, Üsküdar, Zeytinburnu ve Sultanbeyli ilçeleri ve yakın mahalleler olası büyük depremden yoğun olarak etkilenecek. Bu durumun ana sebepleri olarak; belirtilen ilçelerin faya yakınlığı, yapı stoğu taşıyıcı sistem özelliklerinin yetersizliği, zemin koşullarının sıvılaşmaya müsait olması gibi sebepler sayılabilir.
Beylikdüzü ve Ataşehir: Nüfus yoğunluğunun ve yüksek katlı yeni binaların fazla olduğu ilçeler. Özel okullar da bu bölgede yoğunlaşmış. Büyükçekmece ve Beylikdüzü ilçelerinin heyelan bölgesinde bulunmaları sebebiyle çökmeler gerçekleşebiliyor.
Esenyurt: Yüksek ve yoğun yapılaşma, artan nüfus ve göçmen yoğunluğu ile depremden etkilenme riski yükselen bir ilçe.
Silivri ve Tuzla: Aktif fay hattına yakın olmaları, alüviyon kalınlığının fazla olması ve zemin koşullarının sıvılaşmaya müsait olması gibi sebepler ile depremden yoğun şekilde etkilenebilecek ilçeler.
Bakırköy, Avcılar ve Zeytinburnu: Bu ilçelerin tamamının etkileneceği öngörülüyor. Özel, devlet ve şehir hastanelerinin, okulların bu ilçelerde yoğun olması, yapı stoğunun eskiliği, olası etkiyi artırıyor.
Adalar: Fay hattına yakınlık ve yapı stoğunun eski olması nedeniyle yüksek risk taşımakla birlikte, nüfus ve yoğunluğunun azlığı, deniz ulaşım imkanlarının açıklığı, trafik problemi olmaması ilçeye ait diğer özellikler olarak ortaya çıkıyor.
Bağcılar, Bahçelievler, Esenler, Gaziosmanpaşa, Kadıköy, Kağıthane, Kartal, Küçükçekmece, Maltepe, Pendik, Ümraniye ve Üsküdar: Kalabalık ve yoğun nüfuslu ilçeler olmaları ve kapanması muhtemel yollar nedeniyle müdahale sürecinde diğer ilçelere göre fazlaca zorluk yaşanabilecek ilçeler olarak değerlendiriliyor.
RİSK PUANI ARTAN İLÇELER
Raporda ayrıca şu ifadelere yer verildi:
“İstanbul kapsamındaki birçok ilçede kurumlar özelinde ortalama risk puanı yüksektir. Güney kıyı şeridindeki ilçelerin (Avcılar, Bakırköy, Beylikdüzü, Küçükçekmece, Maltepe, Silivri, Tuzla ve Zeytinburnu) özellikle aktif fay hatlarına yakın olması sebebi ile artan deprem tehlikesinin zarar verebilirliğinden ötürü risk puanları artmıştır. Aktif fay hatlarına güney kıyı şeridine göre daha uzak olan ilçelerde ise risk puanının artmasında bina stoğunu oluşturan yapıların modern deprem yönetmeliklerinin gerektirdiği koşulları sağlamamaları etkili olmuştur. Adalar ve Avrupa yakasının iç kısımlarının bina hasarlarının en yoğun yaşanacağı bölgeler olması beklenmektedir.”
İlçe ilçe riskli mahalleler
AFAD’ın geçtiğimiz yıl hazırladığı “Kırmızı Eylem” planında, çeşitli ilçelerde yüzden fazla semtte acil dönüşüm yapılması gerekiyor.
Adalar: Heybeliada, Nizam, Maden, Kınalı ve Burgazada
Ataşehir: İçerenköy
Avcılar: Deniz Köşkler, Cihangir, Ambarlı, Merkez, Gümüşpala, Üniversite, Firüzköy, Mustafa Kemal Paşa ve Yeşilkent
Bağcılar: Yıldıztepe, Evren, Kirazlı, Demirkapı, Hürriyet, Fevzi Çakmak, Yenigün, Kazım Karabekir, Çınar, Yenimahalle, Bağlar, İnönü, Yavuz Selim, Merkez, Mahmutbey, Fatih, Barbaros, Göztepe, Kemalpaşa ve Sancaktepe
Bahçelievler: Şirinevler, Zafer, Kocasinan, Soğanlı, Hürriyet, Yenibosna, Çobançeşme, Cumhuriyet ve Fevzi Çakmak
Pendik: Kavakpınar, Velibaba, Kaynarca ve Ahmet Yesevi
Sultanbeyli: Hamidiye, Turgut Reis, Akşemseddin, Mimar Sinan, Mecidiye, Salgamlı Devlet Ormanı, Ahmet Yesevi, Abdurrahmangazi, Orhangazi, Yavuz Selim, Hasanpaşa, Adil, Mehmet Akif ve Teferruc Tepe Ormanı
Şişli: Paşa ve Merkez
Tuzla: Postane, Aydınlı, Şifa, Mimar Sinan, Yayla, İstasyon ve Aydıntepe.
Zeytinburnu: Maltepe, Seyitnizam, Beştelsiz, Sümer, Veliefendi, Veliefendi, Çırpıcı, Telsiz, Nuripaşa, Kazlıçeşme, Yeşiltepe, Merkez Efendi ve Gökalp.
İBB’nin 2020 yılında 39 ilçe için hazırladığı verilere göre.
İstanbul için ‘kaçış’ planı! Olası depremde iki ilçe hattından çıkış mümkün değil İBB’NİN 7.5’LİK SENARYOSU
İBB’nin üç yıl önce 39 ilçe için ayrı ayrı hazırladığı “İlçe Olası Deprem Kayıp Tahmini Kitapçıkları”na göre ise yüksek riskli ilçeler Avcılar, Fatih, Zeytinburnu, Esenler, Küçükçekmece, Tuzla ve Beylikdüzü.
Gece yaşanacak 7.5 büyüklüğündeki deprem senaryosuna göre göreAvcılar’da bulanan 26 bin 762 binanınyaklaşık yüzde 27’sinınorta ve üstü seviyede hasar göreceği tahmin ediliyor. Ortalama 465 civarında can kaybı meydana gelebileceğiöngörülüyor.
Çalışmaya göre Zeytinburnu’nda bulunan 16 bin binanın ortalama yüzde 33’ününorta ve üstü seviyede hasar göreceği, 668’in üzerinde can kaybı olacağıtahmin ediliyor.
Simülasyona göre Fatih genelinde ise bin 484’ün üzerinde can kaybı olacağı kaydediliyor. TAHLİYE NASIL OLACAK?
İstanbul Valiliği, İl Jandarma Komutanlığı, AFAD ve diğer kamu kurumları ile birlikte hazırlanan deprem eylem planına göre; 23 adet tahliye alanı bulunuyor. Şehir hatları vapurları, deniz otobüsleri, kıyı emniyetine ait botlar ve gemiler ile Sahil Güvenlik Komutanlığı’na bağlı deniz araçları depremzedeleri tahliye etmek için kullanılacak.
Denizden yapılacak tahliyeler için 6 nokta belirlendi. Vatandaşlar araçlarla bu noktalara taşınacak, ardından gemilerle İstanbul dışına çıkarılacak.
Tahliye için demir yoluna Yeşilköy, Halkalı ve Tuzla Tren istasyonları, kara ulaşımda Esenler, Alibeyköy, Samandıra ve Harem otogarları, hava yolu olarak daİstanbul, Atatürk ve Sabiha Gökçen kullanılacak.
Destek illeriseiki grup olarak belirlendi. İlk etapta depremzedeler, Balıkesir, Eskişehir, Ankara, Manisa, İzmir, Afyonkarahisar, Konya, Antalya, Denizli, Samsun ve Kayseri’ye tahliye edilecek. İsteyenler memleketlerine gönderilecek. İkinci grup destek il olarak belirlenen Adana, Gaziantep, Malatya, Trabzon, Diyarbakır, Erzurum ve Erzincan’a da depremzedeler sevk edilebilecek.
İstanbul, hafta sonu bahar havasına veda ediyor. AKOM’dan yapılan son dakika uyarısına göre; Balkanlar üzerinden gelen soğuk hava dalgası ve Akdeniz kökenli yağışlı sistem kenti etkisi altına alacak. Sıcaklıkların bir gecede 10 dereceye kadar düşmesi ve pazar günü fırtınayla karışık sağanağın hayatı olumsuz etkilemesi bekleniyor. Bahar Havası Yerini Soğuğa Bırakıyor...
1950’lerin ortasında Burgazada’da bir akşam yemeği, denizin bereketi ve çok kültürlü mutfağın zenginliği demekti. Torik lakerdasından uskumru çirozuna, topik mezesinden kömür ateşinde lüfere uzanan bu menü; Barba’nın meyhanesinde veya bir balıkçı sandalının kenarında kurulan o samimi sofraların lezzet haritasıdır. 🍽️ Başlangıçlar: Soğuk Mezeler ve “Altlık” O yıllarda sofra aceleye gelmezdi....
1956 yılında Burgazada’da hayat, saatin tiktaklarına göre değil, vapur düdüklerine ve güneşin hareketlerine göre akardı. Balıkçıların ağlarını toplamasıyla başlayan gün, iskeledeki telaşla devam eder, ikindi çayları ve akşam sefalarıyla son bulurdu. İşte videodaki gerçek karakterlerin izinde, adım adım eski bir ada gününün ritmi. 🕰️ 05:30 – 07:00 | “Vira Bismillah”...
1956 yazı… Burgazada İskelesi’nde sabahın ilk ışıklarıyla başlayan hayat, sadece balıkçıların “vira bismillah” sesleriyle değil, Rum, Ermeni ve Türk komşuların “Kalimera” ve “Günaydın”laşmalarıyla şenleniyor. Videodaki gerçek karakterlerden (Balıkçı Apostol, Kunduracı Mehmet, İro ve diğerleri) ilhamla kurguladığımız bu hikaye, adanın kaybolmaya yüz tutmuş o eski, naif ve birleştirici ruhuna bir saygı...
İstanbul’un incisi Prens Adaları’ndan Burgazada’nın 1956 yılına ait siyah beyaz görüntüleri, izleyenleri duygusal bir zaman yolculuğuna çıkarıyor. Bereketli balık ağlarından adanın gülen yüzlerine, Kunduracı Mehmet’ten Balıkçı Apostol’a kadar uzanan bu arşiv, adanın “bir zamanlar” nasıl yaşayan, üreten ve eğlenen bir topluluk olduğunu gözler önüne seriyor. İşte 69 yıl öncesinin Burgazada’sından...
Adalar Belediye Başkanı Ali Ercan Akpolat’ın meclis toplantısında “Taviz yok, toplayacağız” sözlerine rağmen, Büyükada çarşı merkezi ve yasaklı alanlarda akülü araç trafiği hız kesmeden devam ediyor. Haber merkezimize ulaşan görüntülerde, yayaların yürümesi gereken alanlarda “vızır vızır” dolaşan araçlar dikkat çekerken; UKOME kararlarıyla doğan ulaşım boşluğunu “korsan taşımacıların” doldurduğu, Heybeliada, Burgazada...