Kafan varsa, kask kullanırsın!

Kafan varsa, kask kullanırsın!
Yayınlama: 19.07.2016
Düzenleme: 13.12.2022 15:40
A+
A-

Adalarımızda özellikle yaz sezonunda şikayet konusu olan ve ölümcül kazaların yaşandığı bisiklet ve akülü araçlara sıkı denetim uygulanacak mı?

Kafan varsa, kask kullanırsın!

İlgililerce plaka ücretleri, ruhsat, sağlık raporu gibi uygulamalarla olumsuzlukları kontrol çabaları; Umulanın tersine tek kişilik ya da refakatçi ile kullanılan çok kişilik akülü bisiklet-motosikletlerle motorlu araç sayısının yıllar içerisinde daha büyük bir hızla artmasına neden olmuştur.

 

“Kısıtlı sayıda kamu aracı kullanılması” kararı duyarlı adalılarda ne kadar? Sorusunu akla getirmektedir, Kamu araçlarının hizmet takip formu uygulaması soruna yardımcı olabilir mi? Yoksa iskeleye personel servisi uygulaması devam etmeli midir?
Adalarımızda yürürlükteki mevzuata göre özel motorlu araç yasak olmasına rağmen, bu araçlar yaşamımızın parçası haline getirilerek amacı dışında yaygın olarak kullanılmakta, akülü araç sayısı denetimsiz olarak hızla artmaktadır. Motorlu araç trafiğinin yasak olduğu adalarımızda bisiklet, akülü bisiklet ve motorsiklet ve faytonların karıştığı trafik kazalarında her yıl artan oranlarda vatandaşlarımız yaralanmakta hatta ölmektedir.
Alınan son bilgilere göre, Adalarımızda bisiklet kiralayan Büyükada’da 22, Heybeliada’da 11, Burgazada’da 2 ve Kınalıada’da 4 işyeri olmak üzere toplam 39 işyeri bulunuyor.
Adalar Belediye Meclisi’nin 9.1.2015 tarihli kararıyla yürürlüğe giren “Bisiklet Yönetmeliği” ile kiraya verilebilecek bisiklet sayıları, Büyükada için 1.000, Heybeliada için 550, Burgazadası için 150 ve Kınalıada için 150 adetle sınırlandırılması öngörülmüştü.

 

 

Adalarımızın simgelerinden faytonlarımız

 

Adalarımızda, İstanbul Arabacılar ve Motorsuz Kara Taşıt Vasıtaları Esnaf Odası’na kayıtlı; 226 adet Büyükada’da, 30 adet Heybeliada’da ve 21 adet Burgazadası’nda olmak üzere toplam 277 adet fayton bulunmaktadır. Ancak Kınalıada’daki 5 adet fayton kontenjanı ise yolların çok dik oluşu ve hava koşullarının olumsuz etkileri nedeniyle kullanılamamaktadır.
Adalar Belediyesi, gelir getirecek bir çözüm olarak 2009 yılında Adalar’a elektrikli fayton getirmek için çeşitli adımlar atmış, ancak bu adımlar adalıların ve faytoncuların tepkileri sonucu geri çekilmişti.  Aynı şekilde 2012 yılında 86 faytonun kamulaştırılması ve yerine 40 tane akülü fayton getirilmesine karar veren ve bir akülü fayton ihalesi yapılması kararı alan İBB Meclisi ve UKOME’nin bu kararları Adalar’ın herhangi bir şekilde akülü, elektrikli vs. motorlu araç trafiğine açılamayacağına hükmeden Kültür ve Tabiat Varlıklarıın Koruma Kurulu ve yargı kararlarıyla iptal edilmişti.
Büyükada’da faytonlar sezonluk komple 30-50 bin TL. arası fiyatlarla kiralamakta, ortalama 150 bin TL.’ye ruhsatlar devredilmektedir. Kiracı faytoncular veya ruhsat satın alanlar bu bedelleri ödeyebilmek ve geçimlerini sağlayabilmek için atlarını ve faytonlarını zorlamakta. Böylece “tur süresi” eskilere göre neredeyse yarı yarıya düşmüş, yeniden müşteri alarak kazanç elde etmek isteyen fayton sürücüleri de artmıştır. Turizm firmaları ve tur rehberleri ile anlaşan faytoncuların durakta sıraya girmeden müşteri alınmasının arttığı iddialar arasındadır.
Adalarımızda sezonda yaklaşık 1.200 at bulunduğu tahmin edilmektedir. Öte yandan fayton başına 4-5 at kullanılması, 3.000 ile 4.000 TL. fiyatlarla satın alınan atlar nedeniyle atların sağlık, bakım ve beslenme ihtiyaçlarının karşılanmadığı kaydediliyor.
Burgazadası ve Heybeliada’da büyük oranda kendi plakaları bulunan faytoncu ailesi geleneksel olarak atlarıyla çok daha iyi bir ilişkiye sahiptirler.
Adalarımız faytonlarına günümüzde büyük düzenleme Adalar Belediyesi, Adalar Kaymakamlığı, İlçe Emniyet Müdürlüğü ve İlçe Sağlık Müdürlüğü’nden geldi. Adalar Belediyesi toplantı salonunda 16 Şubat 2016 Salı günü itibariyle 4 gün boyunca faytoncu esnafı için “Faytoncu Eğitim Semineri” düzenlendi. Seminer boyunca esnafa; Trafik Kuralları ve Cezaları, Sürücü Davranışı Geliştirme ve Hijyen Kuralları, Dini literatürde Hayvan Hakları, RUAM ve At Giriş-Çıkış kontrolleri, Faytoncu Esnafının Uyması Gereken Kurallar, Etkili İletişim, Giyim-Kuşam Öz Bakım ve Adab-ı Muaşeret Kuralları eğitimleri verildi.

 

İlçemizde deniz ulaşım ve nakliyesi

Kafan varsa, kask kullanırsın!

Diğer taraftan Adalarımızın anakara ve Adalar arası bağlantısı deniz yoluyla yapılabilmekte. Vatandaşlarımızın ulaşımı ile gıdaların adalara tevzi, toplanan çöplerin anakaraya günlük taşınması, çöp araçlarının geri dönüşü, kamu araçlarının nakliyesi deniz yoluyla sağlanmaktadır. Hizmet tekneleri ile başta sağlık olmak üzere kamu kuruluşlarının hizmetleri için kullanılmaktadır.
Sonuçta deniz taşıtları ile yapılan kamu hizmeti adalılar ve Adalarımız için hayati öneme sahiptir. Çünkü bu taşıtlarla can kurtarma, sağlık, orman yangınlarına müdahale, güvenlik, afet zamanlarında destek ve tahliye başta olmak üzere her türlü kamu hizmeti yerine getirilmekte.
Adalarımıza salt İstanbul’dan değil Kocaeli, Bursa ve Balıkesir gibi sahili bulunan illerimizden deniz yoluyla ilçemize gelen misafirlerimizin motor, deniz otobüsü, vapurunun yanı sıra plaj motorları ile deniz taksi trafiği eklenince denizde kaos yaşanmaktadır. Rıhtımdaki palamar sorununa özel motoryat ve teknelerin katılması ise rıhtımlarda krizi tırmandırmaktadır. İskele sorunu alt başlık olarak kalmakta, Kurumlar sorunun devam etmesinde ve ağırlaşmasındaki sorumluluklarını “yetki bizde değil” diyerek gizlemektedirler.

İlçe sokakları bisiklet kullanıma göre düzenlense…

Kafan varsa, kask kullanırsın!
Faytoncuları ve ailelerini mağdur etmeyecek desteklemeler, çözümler ve planlamalar geliştirilmelidir diyor ve devam ediyoruz…

 

BİSKLET GECE

ADAGAZETESİ olarak, adalarımızdaki metrajı uygun bazı sokaklarımızda, pilot çalışma kapsamında bisiklet yolu tesis ve tanzim edilmesini öneriyoruz

 

EYLEMDE AKÜLÜ ARAÇLAR

 

RESMİ ARAÇLAR
ADAGAZETESİ – Adalar Ulaşım.

Bir Yorum Yazın

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.

Exit mobile version