Beykoz sahilinde jilet olacağı günü beklerken İBB’nin girişimleriyle yeniden Şehir Hatları’na devredilen tarihi Paşabahçe Vapuru, bakım onarım için Haliç Tersanesi’ne çekilmeye başlandı.
Restore edilecek gemi, Boğaz’a geri dönerek deniz ulaşımına kazandırılacak
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), toplu ulaşımda denizin payının artırılması çalışmaları kapsamında emektar Şehir Hatları vapurlarını yeniliyor. Barış Manço ve Moda gemilerinin ardından, Paşabahçe Vapuru da baştan aşağı yenilenmek için Haliç Tersanesi’ne çekilmeye başlandı. İBB tarafından Beykoz Belediyesi’ne hibe edilen vapur, 10 yıldır adını aldığı Paşabahçe semtinin yanı başında kaderine terkedilmişti.
Bu süreçte çalışamaz duruma gelen gemi, bugün Kıyı Emniyeti’ne bağlı romörkörler eşliğinde 2 saat sürecek güvenli bir yolculuğun ardından önce Kabataş İskelesi’ne çekildi. Vapur; Haliç, Unkapanı ve Haliç Metro köprülerinin gece deniz trafiğine açılmasıyla saat 02.00’den itibaren de Haliç Tersanesi’ne götürülecek.
1952 yılında inşa edilen ve İstanbul’un çok önemli tarihi olaylarına tanıklık eden vapur, İBB Şehir Hatları AŞ tarafından yürütülecek 2 yıllık yoğun yenileme çalışmasının ardından yenilenmiş yüzüyle Boğaz’la ve İstanbullularla buluşacak.
Bakımsız
kalan gemiyi inceleyen İBB uzmanları; vapurun dış metalinin oksijen ve deniz
suyu nedeniyle korozyona uğradığını, saç aksamının tümüyle yenilenmesi
gerektiğini, sefer yapabilecek durumda olmadığını ve ağır bakım maliyetleri
gerektirdiğini tespit etmişti.
DEDETAŞ: “RESTORASYON TARİHİ VE AKADEMİK ÇEVRELERİ BULUŞTURACAK”
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun talimatıyla Paşabahçe Vapuru’nu yeniden
filolarına katmak için girişim başlattıklarını ifade eden Şehir Hatları AŞ
Genel Müdürü Sinem Dedetaş, geminin yeniden yolcularıyla buluşma sürecini şöyle
anlattı:
“Tarihi Paşabahçe Vapuru’nu tekrar Boğaz sularına dönecek olması eşsiz bir duygu. Vapurun restorasyon sürecinde bir danışma kurulu kuracağız. Hem tarihi hem de akademik çevreleri bir araya getirecek bir yenileme süreci oluşturacağız. Denizcilik öğrencileri de gönüllü olarak bu yenileme çalışmalarına dahil olacak. Böylelikle Paşabahçe Vapurumuz sürdürülebilirlik açısından da güzel bir örnek olacak.”
BOĞAZ’IN EN HIZLISI VE EN GÜZELİYDİ
İstanbulluların
da yaşatılması için kampanya başlattığı 67 yaşındaki Paşabahçe Vapuru, İstanbul
Boğazı’nın en “hızlısı” ve “hafızası” olmasının yanı sıra ince narin
tasarımıyla da Boğaziçi’nin incisiydi.
1952 yılında İtalya’nın Taranto şehrinde savaş gemisi olarak yapılan tarihi
vapur, 2. Dünya savaşı sona erince Türkiye’den gelen talep üzerine İtalya’da
bir gecede şehir hatları formuna çevrildi. Güçlü motoru ve sağlam tekne
yapısıyla İtalya’dan İstanbul’a 2,5 günde gelen gemi, saatte 18 mil hız
yapabiliyor.
73,71 metre boya, 13,17 metre ene ve 3,27 metre derinliğe sahip vapur, tam 58
yıl Boğaz’ın iki yakasında İstanbullulara ve turistlere hizmet
verdi. Hizmette kaldığı sürece İstanbul sularında Adalar ve Yalova
hattında yolcu taşımacılığı yaptı