T.C. Sayıştay Başkanlığı’nın yayımladığı 2024 Yılı Denetim Raporu, Adalar ilçesindeki ulaşım karmaşasını ve mevzuata aykırı uygulamaları gözler önüne serdi. Rapora göre, ilçedeki birçok kamu ve bireysel aracın zorunlu olan UKOME izni bulunmuyor ve fosil yakıtlı araçların elektrikli araca dönüşümü için belirlenen tarih çoktan aşıldı.
İSTANBUL – Adalar ilçesinde ulaşım güvenliği ve düzeni için kritik öneme sahip olan araç izinleri ve araç tipleri, Sayıştay denetçilerinin radarına takıldı. Sayıştay’ın 2024 yılı raporunda, Adalar Belediyesi’nin yetki ve sorumluluk alanındaki araç yönetimine dair çarpıcı tespitlere yer verildi.
Raporda yer alan bulgulara göre, Adalar ilçe sınırları içinde kullanılan araçların yasal olarak Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) kararı ile izin alması gerekiyor. Ancak yapılan incelemelerde, ilçedeki kamu araçlarının UKOME izni olmadığı, bunun yerine yalnızca “Adalar Ulaşım ve Lojistik Komisyonu” tarafından verilen ön izinle trafiğe çıktığı tespit edildi.
Mevzuata göre, Komisyon sadece ön izin verebiliyor; nihai kullanım izninin ise mutlaka UKOME tarafından onaylanması gerekiyor. Sayıştay, Komisyon izniyle araç kullandırılmasının mevzuata uygun düşmediğini vurguladı.
Denetim raporu, bireysel elektrikli araç kullanımındaki denetim zafiyetini de ortaya koydu. UKOME tarafından Adalar’da sadece 73 adet bireysel araca kullanım izni verilmesine rağmen, ada genelinde bu sayının çok üzerinde ve izinsiz aracın trafikte olduğu belirlendi.
Adalar’ın doğasını korumak ve gürültü kirliliğini önlemek amacıyla çıkarılan Yönerge kapsamında, kamu hizmetlerinde kullanılan motorlu araçlar ile kooperatiflere ait yük araçlarının 31 Aralık 2022 tarihine kadar elektrikli araçlara dönüştürülmesi gerekiyordu.
Sayıştay raporunda, bu tarihin üzerinden yaklaşık iki yıl geçmesine rağmen kamu araçlarının büyük bir kısmının ve kooperatif araçlarının hala motorlu (fosil yakıtlı) olarak kullanılmaya devam edildiği kaydedildi.
Adalar Belediyesi idaresi, denetim tespitine verdiği yanıtta Emniyet Müdürlüğü ve İBB Zabıta Müdürlüğü ile müşterek çalışmalar yapıldığını ve Komisyon tarafından uygun görülen araçlara izin verildiğini belirtti. Ancak Sayıştay, bu savunmayı yeterli bulmadı. Raporda, idarenin denetim birimi olan zabıta ekiplerinin kontrolleri artırması ve “Komisyon onayı” ile değil, yasal zorunluluk olan “UKOME kararı” ile hareket edilmesi gerektiği sonucuna varıldı.