16.06.1999 tarih ve 11012 sayılı İstanbul III Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Kararı’nda Adalardaki bütün yolların yaya yolu olduğu karara bağlanmıştır.
Bu karar ile de Adalar’da anayol (ana arter) olmadığı açık bir şekilde tespit edilmiş olmaktadır. Ayrıca bizzat İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından hazırlanmış olan 26.10.2001 onay tarihli İstanbul Asya Yakası Ana Arter Ulaşım Ağı Planında ilçemizde anayol (ana arter) bulunmadığı tespit edilmiştir.
Tamamı motorlu taşıt trafiğine kapalı, sadece ambulans, itfaiye, güvenlik gibi kamu hizmetine yönelik çok sınırlı trafik akışına izin verilen Adalar’da, herhangi bir yolun ya da güzergahın ana yol (ana arter) olarak tanımlanması, teknik ve yasal olarak “2918 Karayolları Trafik Kanunu’nda “Anayol : Ana trafiğe açık olan ve bunu kesen karayolundaki trafiğin, bu yolu geçerken veya bu yola girerken, ilk geçiş hakkını vermesi gerektiği işaretlerle belirlenmiş karayoludur.” mümkün değildir.
20.06.2012 Tarih ve 2010/1561 esas no, 2012/1872 karar nolu İstanbul 5. Bölge İdare Mahkeme kararı ile de Adalar ilçesinin tamamının yaya yolu olması, başta yol genişlikleri olmak üzere diğer tüm geometrik özellikleri de göz önüne alınarak, bu yolların hiçbir surette ana arter vasfı taşımayacakları, hali hazırda bu yolların sadece yaya ve motorsuz taşıtlar ile sınırlı sayıda izin verilmiş görev taşıtları tarafından kullanıldığı, bu meyanda normal motorlu taşıt trafiği bulunmayan bir yolun ana arter olarak nitelendirilmesinin mümkün olamayacağı belirtilmiştir.
İstanbul İli Adalar İlçesinde bisiklet trafiğine ilişkin,Adaların tarihi ve turistlik değeri göz önüne alındığında söz konusu alanın sit alanı olması ve Adaların genel anlamda sit alanı ilan edilirken tarihi yapısına dikkat çekilmesi, taşınmaz kültür varlıklarının muhtelif olarak korunmasını yanı sıra Adaların bütüncül olarak tarihi yapısının korunmasının esas olması, Adaların tescilli yapıları ile tarihi yapısının korunması, devamlılığının sağlanması ve gelecek nesillere aktarılması amacıyla bir takım tedbirlerin alınması gereksinmesiyle bütün yollar prensipte yaya olarak belirlendiğine ,bu nedenle ilçenin kültür kimliği ve diğer özelliklerinin korunmasının bir gerçeği olarak Adalar genelinde motorlu taşıt trafiği olmayacağına,Adaların bu önemli özelliğinin kısmi bile olsa bozulmayacağına,bisiklet kiralama yapılacak yerlerin kent merkezindeki yaya trafiğine engel olmayacak belli merkezlerde sınırlı sayıda yapılması karara bağlanmış.
Belediye Yasakları Uygulama Yönetmeliğine aykırı olarak Bisiklet Yönetmeliği’nin 11/a maddesine aykırı olarak tescilsiz ve plakasız bisiklet kiraya verenlere uygulanan ceza 182 tl.Bu ceza çok caydırıcı olmasa gerek Adalar’da her geçen gün sahte ve tescilsiz plakalı bisikletler cirit atıyor.Bir resmi plakaya aynı plaka ile 4 sahte plakalı bisiklet kiralayan ve bunların yanında plakasız bisikletleri kiralayan bir de utanmadan vatandaşa “yakalanırsan burada oturuyorum de”diye talimat veren bu şahıslar vatandaşın sağlığını da hiçe sayıyor.Kask ve dirseklik takması mecbur olan bisikletler için belediye encümeninde bu şahıslara verilen cezalardaki artış dikkat çekiyor.Ayak üstü bisiklet tamiri yapan bu yerlerde canlı olarak şahit olduğumuz bisiklet selesi değişimi dikkatsiz ve bilinçsiz şekilde direksiyon ve pedal tamirleri vatandaşın sağlığını ciddi bir şekilde tehdit ediyor.
Bisiklet Yönetmeliğinin 11/g ‘’Kiralama işi ile iştigal eden işyerleri, işyeri cepheleri ile orantılı olarak ve trafik koşulları doğrultusunda Zabıta Amirliğince belirlenecek alanda ve tespit edilecek sayıda aracı teşhir edebilecektir. Bu alan dışına taşmak yasak olup, teşhir alanı tespit belgesi bir nüshası işyerinde muhafaza edilerek yapılacak denetimlerde görevlilere ibraz edilecektir’’ 11 h’’ İşyerleri dışına teşhir amacı dışında (depolama amacı ile) bisiklet ve akülü bisiklet konulması yasaktır maddesini dikkate alan maalesef yok.
‘Yaya trafiğinin yoğun olması nedeniyle, bisiklet kiralayan işyerlerinin ön cephelerine hiçbir şekilde teşhir amaçlı bisiklet bulundurulmamasına, diğer bisiklet kiralama işyerlerinin ise ön cephelerinde en fazla 10 (on) adet teşhir amaçlı bisiklet bulundurmasının uygun olduğuna, Belediye Encümeninin 30.04.2013 tarihli toplantısına katılan üyelerin oybirliği ile karar verildi’maddesine rağmen Adalar’da üst üste yığılan yüzlerce bisiklet kötü görüntü vermeye devam ediyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul V Numaralı Kültür Varlıklarını koruma Bölge Kurulunun 25/06/2013 tarihli kararında sadece sağlık sebebiyle aciliyet arz eden durumlarda tam teşekküllü sağlık kurumlarından alınmış heyet raporu ile ihtiyacı tespit edilmiş ve Adalar’da ikamet eden vatandaşlar için 250 kg ağırlık ve 20 km/saat hıza sahip 3 ve 4 tekerlekli akülü-şarjlı araçların belediyenin yazılı izni ile kullanabileceği karara bağlanmış.
Kaymakamlık,askeri kuruluşlar ve belediye ile bunlara bağlı birimlerin sağlık,itfaiye,temizlik ,emniyet hizmetleri için kullanılmak üzere kısıtlı sayıda araç kullanılması da kararda belirtiliyor.
Diğer hizmetlerden Orman İdaresi,İSKİ,Ayedaş,İgdaş gibi kamu hizmeti sunan kuruluşların.zorunlu durumlarda geçici olarak öncelikle akülü,bu mümkün olmadığı takdirde,akaryakıt ile çalışan hizmet taşıtlarının ilgili idareden alınacak yazılı izin ile çalıştırılacağı karar bağlanmış.Kamu hizmetlerinde çalıştırılacak motorlu taşıtların öncelikli olarak akülü taşıtlara dönüştürülmesinin uygun olduğuna karar verilmiş.
Adalar’daki ulaşım araçlarını denetleme yetkisi olan birimlerin sayılarının az olması nedeniyle, bu araçların denetimi neredeyse imkansız.Kiralama yerlerinin plakasız araçlar için ”yakalanırsan adada oturuyorum de”talimatıyla vatandaşa yalan söyletilmesi denetçilerin elini kolunu bağlıyor.Bu işin kökten çözümü tüm kiralık bisikletlerin ruhsatlarının iptal edilmesi gibi görünüyor.Ada halkına ait bisikletler için ikametgah belgesiyle bulunduğu yerdeki polis karakoluna müracaat etmesi yeterli olacak…
Şükrü ABANOZ
Adalar’daki araç fuarından görüntüler için aşağıdaki linkleri tıklayın.
ADALAR’DA BİSİKLET FUARINDAN BİSİKLET ÇEŞİTLERİ
ADALAR’DA AKÜLÜ ARAÇ FUARINDAN AKÜLÜ ARAÇ ÇEŞİTLERİ