Sevgili Adalılar, yıllardır Adalar Belediyesinin Kamu Kurumları dahil iş yaptırdığı Müteahhitlere borçlanmasının en büyük nedeni olan Adalar Belediyesinin meşhur bütçesi, yine aynı mantık ile hazırlanmış değişik versiyonu bugün meclise getirilip 2016-2017 yılı bütçelerinin oylamasına geçilecek. Aynı tiyatro sahnesi mecliste yine tekrarlanacak. Aynı sonuç yenilenecek ve büyük ihtimal ile kabul edilecek gibi gözüküyor.
Adalar Belediyesinin makus kaderi olan aynı borçlanma kaosu hayali Bütçe ile yaşanmaya devam edilecek. Ama sanmayın ki bu gerçek dışı olan bütçeyi sadece CHP Belediye hazırlayıp meclise getiriyor. Biz tarafsız gazeteciliğimiz ile iki dönemdir Adalar Belediyesini yöneten CHP li Mustafa Farsakoğlu ve Atilla Aytaç başkanların döneminde hazırlanan hayali bütçe, Ak Parti zamanında da aynı şekilde hazırlandığını söylemek zorundayız. Ancak Cuma günü Adalar Belediye Meclisi’nden geçecek olan hayali bütçe içinde maalesef Ak Partili Meclis üyelerinden medet ummaktayız. Sanki; Ak Parti zamanındaki belediye yönetiminde benzer bütçe aynı şekilde geçirilmemiş gibi. Yine de kamu menfaati olduğundan dolayı boynumuzu büküyor ve Ak Partili Meclis Üyelerine muhalefet sorumluluklarını gereği de olsa bu hayali bütçe için gerekli mücadelenin verilme gayretini göstermelerini adalılar adına talep ediyoruz. Çünkü; biliyoruz ki CHP li Meclis Üyeleri, hayali olup olmadığını düşünmeden gerçek dışı olan bütçeden dolayı belediyeyi daha borç batağına çeken bu bütçe oylamasında bütün CHP’li meclis üyeleri kabul için el kaldıracaklar ve Adalar’ın geleceği ile oynamaya devam edeceklerdir. Ak Partili meclis üyeleri tam kadro şeklen de olsa hayır için el kaldıracağını düşünürsek belki bütçenin gerçek hale getirilebilmesi ve senelerdir yapılan aynı hatalardan dönülebileceği için bir umut olabileceğini, geçmeyebileceğini düşünmekteyiz. Bazılarınız düşüncemizi saflık olarak görebilir ama onaylanmayan hayali bütçenin düzeltilmesi için hala bir şans vardır diyoruz. Çıkmadık canda kalan umut gibi.
Aslında Adalar Belediyesi’nde yıllardır aynı tarz bütçe hazırlanmasında ve kabulünde en büyük pay o dönemlerde belediyede görev yapan Mali Hizmetler Müdürleridir. Adalar Belediyesi’ndeki Mali Hizmetler Müdürleri, ezberlerindeki bütçeyi nasıl olur da daha gerçekçi hazırlarız ve belediyeyi borca sokmadan ayağımızı yorganımıza göre uzatırızın hesabını yapmadan hazırladıkları geleneksel kolay şablon bütçeyi, belediye başkanının önüne koyup işte hazırladık deyip belediye başkanına da başka alternatif bırakmaz isen zaten konuya bihaber olan belediye başkanları da herhalde bu işler böyle oluyor bütçe başka türlü dengelenemiyor diyerek yanlışa yanlış ile devam etmekte olduklarını da düşünüyoruz. Burada asıl sorun maalesef Adalar Belediyesi’nde bütçeyi hazırlayacak evsafta Mali Hizmetler Müdürlüğü yapacak memur olmayışıdır.
Basit olarak anlatmak gerekir ise Adalar Belediyesi Bütçesi hazırlanırken, belediyedeki tüm birim amirleri kendi birimlerindeki yapılacak hizmet ihaleleri ile mal alım ihalelerinin bir yıllık gider toplamlarını Mali Hizmetler Müdürlüğü’ne vermeleri bütçe hazırlığının ilk aşamasını oluşturur. İkinci aşaması olan ve birim amirlerinin verdiği tutarları alt alta toplayan Mali Hizmetler Müdürü için en büyük referans 2016 yılı Bütçesi için Belediyenin 2015 yılındaki gelir ve giderler tutarıdır. Yani 2015 yılında toplanan vergiler dahil tüm gelir kalemlerin devletin açıkladığı yeniden değerlendirme katsayısı ile çarpıldığında (tef-tüfe katsayısı gibi düşünebilirsiniz) 2016 yılı belediye geliri % 99 oranında doğru olarak bulunmaktadır. İşte Mali Hizmetler Müdürü bu hesabı çok kolay bir şekilde yapıp önüne koyacak ve birim amirlerinden gelen giderler toplamı 2016 gelir rakamını geçiyor ise birim amirlerine aradaki fark kadar masraflarını azaltmasını talep edecek ve revize edilmiş yeni tutarlara göre bütçeyi dengelemiş ve denk bütçeyi oluşturmuş olacaktır. Eğer ki birim amirlerinin olmazsa olmaz hizmetler dedikleri hizmetlerde tasarruf yapma gibi imkanları yok ve giderlerini azaltamıyorlar ise bütçedeki gider, gelirden fazla olacağı için bütçe açığı ortaya çıkacaktır. Eğer ki gelir, giderden fazla ise bütçe fazlalığı ortaya çıkacaktır. Bütçe fazlalığı Adalar Belediyesi için hayali bütçe gibi hayal olduğunu bizler çok iyi biliyoruz. Yıllardır Adalar Belediyesinin katlanan borçlarının tek nedeni hayali bütçeler olduğuna şahit olmaktayız.
Ancak oluşan bütçe açığını bütçede kapamak için uygulanacak yöntemler yine bellidir. Bunlar bankalardan borçlanma şekli ile olabileceği gibi rantabl olmayan belediyeye ait gayrimenkullerin ve arsaların satımı şeklinde olabilir. Adalar Belediyesinin en büyük şansızlığı da aslında atıl halde duran bu arsalar olmaktadır. Sedefadası’nda bulunan bu arsalar maalesef belediye bütçesinin bütçe açığını kapamak için kullanılmakta olan tek argüman olarak görev yapmaktadır. Başka hiçbir işe yaramamaktadır. Bu işe yaramayan arsaların satışını geçen dönem Mustafa Farsakoğlu satış için Belediye Meclisinden izin istemiş ancak meclis, satış yetkisini kendi meclis üyelerinden bazılarının da red oyu vermesi ile reddetmişti. Keşke o yıllarda bu arsaların satışı yapılmış olsaydı da Adalar Belediyesinin her yıl katlanan borçlarının nedeni ortada kalmasaydı. Çünkü senelerdir gerçek satış değerinin bazen 3 katı bazen 5 katı bazen de 10 katı değeri bütçeye koyarak bütçenin gerçek dışı denkleştirilmesinin baş aktörü olmuşlardır. Senelerdir hiçbir işe yaramayan Sedef Adası’ndaki arsalar yıllardır aynı şekilde görev yapan Mali Hizmetler Müdürlerinin bütçeyi hazırlarken aynı şekilde kolaya kaçarak Adalar Belediyesinin Bütçelerinin hazırlanmasında yama görevi yapmakta, oluşan bütçe açığı tutarı ne kadar ise arsaların değeri bir anda gerçek satış değerinden bütçe açığı tutar olan değere çıkartılarak bütçe hesaplamalarına dahil edilmekte ve denk olmayan hayali bütçeler oluşturulmaktaydı. Mali Hizmetler Müdürleri de çok basit hale gelen, en fazla bir günde belediyenin bütçesini hazırlayıp belediye başkanının önüne sanki büyük bir iş başarmış gibi onaylaması için koymuşlar, sonrasında anlaşılması çok zor olmayan bütçeyi anlamaya, çözmeye çalışmayan başkanlar yüzünden de sırf mecliste çoğunluk olması sebebi ile hayali bütçeler meclislerde kabul edilmiş ve Adalar’ın hızla borçlanmasına devam edilmişti. Bizce Adalar Belediyesinin bu derece borçlanmasının en büyük nedeni konunun uzmanı olmayan, makamının görev ciddiyetini, sorumluluğunu kavrayamamış, başkanlarını doğru yönlendiremeyen, bütçe açığını kapatılması için tasarruf önlemlerinin seçeneklerini sunmayan vasıfsız Mali Hizmetler Müdürleri olmuş, sonrasında bu müdürlerin dediklerini soruşturmayan, sebep sonuç ilişkisini kuramayan başkanlar da belediyenin bugünkü durumuna gelmesine sebebiyet vermişlerdir.
Belediyeye gelen müfettişlerden Necati Küçükdumlu’nun raporunda 2015-2016 yılı bütçe hazırlanış şeklinin aynısı ile hazırlanmış olan 2013 yılı Adalar Belediyesinin Bütçesinin aşırı şişirilmiş olduğunu, arsa satış hedeflerinin çok abartılı olduğunu, bağış hesabının afaki olduğunu, arsa satış değeri ve bağış hesabının bütçe açığını kapamak için kullanıldığını, daha ciddi hazırlanması gerektiği yönünde tespitleri olmasına rağmen bugün hiçbir değişiklik olmadan afaki rakamlar ile yine hayali bütçe hazırlandığını görmek üzüntü vericidir. İllaki bu müfettiş raporundan sonra Mali Hizmetler Müdürü başta olmak üzere sorumluların görevi kötüye kullanmaktan yargılanmaları mı gerekmektedir ki gerçek denk bütçe hazırlasınlar . Tarih tekerrürden ibarettir lafını Adalar Belediyesinin bütçesi içinde örnek olacak bir söz olmuştur.
“Tarihî olaylar süreklilik gösterdiği için olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi vardır; bir olay kendinden önceki bir olayın sonucu ve kendisinden sonraki bir olayın sebebini oluşturabilir. Bu nedenle tarihte zaman ve kronoloji son derece önemlidir. Olayların üzerinden belli bir zamanın geçmesi ise olayın sonuçlarının ve etkilerinin tüm yönleriyle görülüp analizinin yapılması ve hangi olayın nedeni ya da sonucu olduğunun tespit edilmesi açısından önemlidir.” Her yıl tekrarlanan bütçede sebep sonuç ilişkisini Mali Hizmetler Müdürü kurmasa bile belediye başkanı olan kişinin belediyenin bu sebep bağlantılı borçlardan belini doğrultamadığının sonucunu çıkartabilmeli yeteneğine sahip olmalıdır diye düşünüyoruz. Neticede bir belediyeye başkan seçilebilmek için normal vatandaşlardan daha meziyetli olunması gerekmektedir ki belediye başkanı olunabilsin. Belli ki Mustafa Farsakoğlu’da, Atilla Aytaç’da bu çeşit meziyetleri olabilen kişiler olmalılar ki belediye başkanı seçilebilmişlerdir. Öyle ise bu sebep-sonuç ilişkisi kavramından belediyenin borçlanmasının nedenini konunun uzmanı olmasalar da çözebilme yetisine sahip olmalılardı. Kendilerine Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından onaylanması için getirilen hayali bütçe için tepkilerini hemen vermeleri dönemlerinin Mali Hizmetler Müdürlerine işlerinin gerektirdiğini yapmalarını, yapamıyorlarsa o işi yapacak bilgi, tecrübe de memurları Mali Hizmetler Müdürlüğüne getirmeleri ve bütçe açıklarının reel kapatılması önerileri ile dolu olan bir bütçeyi hazırlatmaları gerekmekteydi.
Adalar Belediyesi’nde bütçe açığının kapatılması tasarruf tedbirlerinin alınması ile mümkün olduğunu bilmek için başkan da olmaya gerek yoktur ya yapılacak işlemi mali müşavir olmasak da naçizane söyleyelim. Belediyenin en büyük gider kalemi çöp toplama hizmet alım işidir. Ancak büyük borçlanma yapılarak kredi karşılığı çöp arabaları, yol süpürme araçları, Mercedes araba fiyatına akülü araçlar alınmış (şu an akülü araçlar hurdaya çıkacak durumdadır) ve bu kadar ekipman alınmasına rağmen hala çöp ihalesi yapılması ve yapılan ihaleye hala araç eklenerek ihale edilmesi akıl dışıdır. Belediyede 50 den fazla işçi vardır. Bu işçiler ile çöp toplanma işi gerçekleştirilmesi halinde senelik ihale gideri kadar bütçe açığı oluşmamış olacak ve yapılan tasarruflar ile geçmiş yılların borçları da kapatabilinecektir. Belediyenin her kademesinde tasarruf önlemleri çöp ihalesindeki gibi önlemler ile yapılmasına çalışılması gerekirken sanki bütçe fazlalığı veren bir belediye gibi davranılması ve belediye başkanının da önündeki tabloyu okuyamaması veya başkanın hala fotoğraf çekimi yapıyorsa çektiği fotoğraflarda belediye bütçesinin fulu çıkıyor olmasından mı kaynaklandığını tüm adalılar gibi gazetemizde anlayabilmiş değildir.
Ama kısaca özetler isek, normal bir aile reisi evin bütçesini aldığı aylık maaşına göre nasıl ayarlıyor ise belediye bütçesinin de hazırlanma esası bundan farklı değildir. Siz aile reisi olarak aldığınız milli piyango biletine çıkabilecek hayali ikramiyeye güvenip sınırsız harcama içine girer iseniz iflasınız nasıl kaçınılmaz ise belediyenin de hayali hazırladığı bir bütçe ile iflası kaçınılmaz olur. Herkesin anlayabileceği şekliyle hayali bütçenin tehlikesi en nihayetinde belediyeyi iflasa götürecek derecede tehlikeli olması nedeni ile gazetemiz kamu adına bu olayın vahametini sizlerle paylaşmaktadır. Neticesinde Adalar sadece adalılarında değildir. Gelecek kuşaklara bırakacağımız Tabiat Varlıkları mirasımızı hayali bütçelerden dolayı İflas etmiş bir belediye yüzünden aslı gibi bırakamıyorsak, toplanamayan çöpler, takılmayan etiketlerden dolayı Adalar’a gelen giden bir daha mı Adalar’a gitmek Allah korusun diyorlarsa böylesine menfi duruma düşülmesinden dolayı bizlerinde yaşayanlar olarak hatalarımızın olduğunu gösterir. İlçede yaşayanlar olarak Hayali Bütçe oylaması sırasında meclise gidip meclis üyelerinin el kaldırırken ki gözlerinin içine bakmak kalkacak olan ellerin kalkmamasına yada kararsız kalmasına neden olabilir. Meclis üyelerinin vicdanlarına ulaşmak her adalının görevi olmalıdır. Vicdanlı bir meclis üyesi partisinin grup kararına da itiraz edebilir. Bu basma kalıp, hayali bütçe şablonunun düzeltilmesini sağlayabilir. Ümidimiz vicdanlı meclis üyelerinin bu oylamada ret oyu verip düzeltilmiş doğru bir bütçenin hazırlanmasının sebebine katkı vermeleridir. Ak Parti Meclis Üyelerine sadece muhalefet görevi için ret oyu vermemeleri gerektiğini, çözüm üretmelerini, 2016 yılı bütçesinin hazırlanmasının aslında idari bir işlem olduğunu, oylamadan önce verecekleri bir dilekçe ve gensoru ile hayali bütçenin düzeltilmesini talep etmelerini, düzeltilmediği veya ret cevabı vermeleri halinde yapılan bu idari işlemin mecliste onaylanması halinde bile İdari Mahkemeye taşınıp iptal edilmesinin yada onaylanan Bütçenin güdük olmasının sağlanabileceğini, Adalar Belediyesinin 2015 hayali bütçesine Ak Partili Meclis Üyelerince verilen önergenin sonucunu alınıp alınmadığının Kamuoyu tarafından bilinmediğini, menfi, müspet bir sonuç çıktı ise gazetemize ulaştırmaları halinde sonuçların tarafımızca da yayınlanabileceğini, 2015 yılındaki bütçenin de aynı 2016 bütçesi gibi hayali olduğunu ve 2016 taslak bütçesi ile aynı hayali özellikleri taşıdığını dolayısı ile aynı gensorunun tarihi değiştirilerek bugün meclise verilmesinin dahi yanlış olmayacağını, bütçe hazırlanmasının 5393 sayılı Belediye Yasası’nda idari bir işlem olarak gözüktüğünü, dolayısıyla bu yapılan yanlış hazırlanan bütçe için İdari Mahkeme de dava açmaları gerektiğini gazetemizin yaptığı araştırmalar ve belediye mevzuatı hakkında bilgili kişiler ve mali müşavirlerle yaptığımız istişareler ile öğrendiğimiz kadarı ile meclis üyelerinin yapabileceklerinin neden yapmadıklarını anlayamadıklarını, meclis üyelerinin başkana değil başkanın meclis üyelerine itaat etmesi gerektiğini, sonuçta meclis üyelerinin oluşturduğu mecliste karar çıkmadan başkanın elinin kolunun bağlanacağını ve hiçbir fiili işlem yapamayacağını, makamında konu mankeni gibi kalacağını, meclis üyelerinin ellerindeki gücün farkında olmalarını, varlık nedenlerinin halka hizmet olmak için seçilmiş olduklarının bilincinde olmalarını, partinin grup kararının Adalar’da yaşayan aileleri, arkadaşları, dostları ve adalıların geleceğinden üstün olamayacağını, kamu vicdanına paralel olarak vicdanlarını sorgulamaları gerektiğini ve bu şekilde düşünüp mecliste bütçe oylamasında el kaldırmalarını yada en azından çekimser kalarak bu hayali bütçenin düzeltilmesi için bir şans tanımaları gerektiği yönünde görüş bildirmişlerdir. Ümit ediyoruz ki; Her birisi eski adalı olan meclis üyeleri parti gözetimi yapmadan bütçenin hayali değil, olması gibi hazırlanması gerektiğinde fikir birliğinde olur ve hayali bütçe Adalar’ın makus kaderi olmaktan çıkar.
Nasıl ki; Mustafa Farsakoğlu’nun Sedefadası’ndaki arsaların satış yetkisine kendi CHP’li meclis üyeleri bile red ederek Mustafa Farsakoğlu’na gereken had bildirmeyi yapmış iseler, bugün de aynı dirayeti CHP’li meclis üyelerinden bekliyor ve Adalar’ın geleceğinin borç batağına saplanmasına sebebiyet verecek olan hayali bütçenin red edileceğine dair inancımızı koruyoruz.
Sayın Adalılar; belediyeden emekli mali müşavir bilirkişimizin yakın zamanda ayrıntılı bütçe raporunu artıları ve eksileri ile gazetemizde yayınlayacağız…
Şükrü ABANOZ
Bugün oylamaya sunulacak ve büyük ihtimalle meclis den geçecek olan HAYALİ BÜTÇE nin tamamını yayınlıyoruz...