Unutulmaya yüz tutan at arabacılığı mesleğinin son ustalarından Salih Yılmaz Beytür, sadece İstanbul Büyükada, Heybeliada ve Burgazadası’da bulunan faytonlara tekerlek ürettiklerini söyledi.
Unutulmaya yüz tutan at arabacılığı mesleğinin son ustalarından Salih Yılmaz Beytür, sadece İstanbul Büyükada, Heybeliada ve Burgaz’da bulunan faytonlara tekerlek ürettiklerini söyledi.
Teknolojiye yenik düşen at arabacılığı mesleğinin son günlerini yaşadığını ifade eden Salih Yılmaz Beytür, çekirdekten beri bu işle uğraştığını belirtti. Beytür, “Bu iş baba mesleğim yani. 1974’den beri Afyonkarahisar’da at arabası üretimi yapıyoruz. Sene olmuş 2016 ve artık günümüzde teknolojiyle birlikte at arabası kalmadı artık. Hep vatandaşlar artık motorlu vasıtaya, traktöre döndü. Sadece burada değil, Türkiye’de artık tek tük kaldı. Çok alt tabakalarda kaldı. Bizim şehrimizde bir tane at arabası kaldı. Daha önceden Afyon’da 50 ile 60 arasında bu işi yapan usta vardı. Motor teknolojisinin gelişmesiyle kapana kapana iki usta kaldık. Başka da kalmadı. At arabası isteyen de yok. Afyonkarahisar’da 38 yıldır binlerce at arabası ürettim. Şehrimizde eskiden temel vasıta at arabasıydı. Hemen hemen tüm köy ve kasabaların tek aracıydı desek yanlış olmaz. Traktör, çok nadir görülürdü. Ama şimdi her köyde kapı geçmeme traktör var. Vasıta olunca atla, arabayla uğraşan kalmadı” ifadelerini kullandı.
İstanbul Büyükada’daki faytonların tekerlerini ürettiklerini kaydeden Beytür, “Mesleğimiz son günlerini yaşıyor. At arabası yapmayalı yaklaşık 2 yıl oldu. Artık sadece siparişle Büyükada, Heybeliada ve Burgaz’da bulunan faytonların tekerlek işlerini yapıyoruz. Bazı aylarda sadece üç beş tekerlek yapıyoruz. Zaten İstanbul’da da 230 fayton kalmış. İzmir’de de bir iki fayton kalmış. Yılda bir iki defa da oradan iş geliyor. Bu şekilde yaşam mücadelesi veriyoruz. Bizden sonra da bu işi yapacak kimse yok. Bu saatten sonra da olmaz da. Biz hep el emeği, orijinal eserler yaptık. Bu minyatürler kaliteli olunca fiyatı da biraz tuzlu oluyor. Fiyatı tuzlu olunca insanlar tarafından rağbet görmüyor. Minyatür at arabasına da yaklaşık bir hafta emek çekiyoruz. Yani büyük at arabası gibi. İlgi olmayınca, para kazanamayınca bizde minyatür at arabası yapmaktan vazgeçtik” şeklinde konuştu.