Funda Lena’nın “Türkiye’nin müzik endüstrisinde çeşitsizlik” kitabı çıktı

Funda Lena’nın “Türkiye’nin müzik endüstrisinde çeşitsizlik” kitabı çıktı
Yayınlama: 11.11.2018
Düzenleme: 13.12.2022 15:30
A+
A-

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Adalar ilçe eski başkanı Avni Kurtuldu’nun kızı Funda Lena’nın “Türkiye’nin müzik endüstrisinde çeşitsizlik” kitabı çıktı

Funda Lena kitabı için;

Funda Lena'nın "Türkiye'nin müzik endüstrisinde çeşitsizlik" kitabı çıktıBu yayın Cultural Diversity in the Music Industry of Turkey (Türkiye’nin Müzik Endüstrisinde Kültürel Çeşitlilik) başlık­lı doktora tezimin kitaplaştırılmış halidir.Türkiye’nin müzik endüstrisinde kültürel çeşitlilik konusu üzerine böyle geniş bir araştırma yapma kararım bir müzik yapımcısı ve şarkıcı ola­rak bu endüstride edindiğim kişisel tecrübelerime dayanıyor. Doktora çalışmama başlamadan önce kendi bağımsız yapım şirketimi açtım ve kendi şarkılarımı piyasaya çıkardım. Bunlar genel yapıları itibariyle pop olmakla birlikte R&B ve halk mü­ziğinden de öğeler barındıran şarkılardı. Şarkılarımda farklı janrların müzikal özelliklerini bir arada kullanmaktaki amacım müzikal tarzımı bugünün ana akım müzik medyasında sürekli olarak duyduğumuz birbirine çok benzeyen şarkılardan biraz olsun ayrıştırmaktı. Beklentim, radyoların ve müzik televizyon kanallarının sunduğum bu (sınırlı da olsa) çeşitlilik dolayısıyla müziğime ilgi gösterecekleri yönündeydi. Fakat şarkılarım “al­ternatif” olmaları, başka bir deyişle “radio-friendly” olmamaları gerekçesiyle hemen hemen tüm müzik mecraları tarafından geri çevrildi. Bu durumla karşılaşmamın tek sebebi yaptığım şarkı­ların müzikal içeriği değildi elbette. Albümlerimin majör bir yapım şirketinin etiketiyle piyasaya çıkmamış olması ve tanıtım için yeterince yüksek bir bütçe ayıramamış olmam da sonucu etkileyen diğer faktörlerdi.

Sonuç olarak, müzik endüstrisinde sarf ettiğim beş yılın ardından fark ettiğim şuydu; ana akım müzik medyasının filtreleme mekanizmaları yüzünden – ki her zaman bu mekanizmaların  müzik dinleyicisinin çoğunluğunun tercihleri üzerinde etkili olduğunu düşünmüşümdür – yalnızca belli müzikal kalıplar içerisinde üretilen ve çoğunlukla majör şirketler tarafın piyasaya sunulan şarkılar bu mecralarda yer bulabiliyor. Ayrıca,  bu mekanizmalar büyük bir olasılıkla sanatçıların üretimlerini de şekillendiriyor.

Tüm bu gözlemlerimin neticesinde Türkiye’de müzik endüstrisinin işleyişinin kültürel çeşitlilik ile ilişkisini dahi anlayabilmek üzere derinlemesine bir araştırma yapmaya karar verdim. Amacım, özellikle pop müzik içerisindeki çeşitliliği araştırmak ve araştırma bulgularıma dayanarak bu çeşitlilik düzeyini artırmaya yönelik önerilerde bulunmak.

Her şeyden önce araştırma sürecinde bana destek olan insanlara tek tek teşekkür etmek istiyorum.

Çalışmamın her bölümünü en ince detayına kadar değerlendirip her aşamada bana geri bildirim veren ve yaptığı eleştir daha iyi bir neticeye ulaşmamı sağlayan tez danışmanım Doç.Dr. Serhan Ada’ya teşekkür ederim.

Araştırma ve yazım sürecinin her aşamasına değerlendirmeleriyle dâhil olan Tez İzleme Komitemin üyeleri Prof. Dr Asu Aksoy ve Prof. Dr. Fikret Adaman’a teşekkür ederim. Özellikle Fikret Adaman’a araştırma sürecinin tamamında bana sürekli olarak destek olduğu ve tüm sürece aktif olarak katıldığı iç derin minnetimi sunmak isterim.

Değerli görüşleriyle araştırmama katkı sağlayan müzik endüstrisi temsilcileri Ahmet Çelenk, Asaf Çetin Eren, Aslı Devrim Uğurlu, Ayşe Güler Alaca, Burak Sarıkahya, Bülent Forta, Cenk Akyol, Deniz Gül, Deniz Özen Başaran, Dikran Masis, Emin Sünbüloğlu, Emir Aksoy, Emre Tankut Karakurt, Enver Yanık, Gizem Zerey, Fırat Kasapoğlu, Füsun Alkan, Haşan Sal­tık, Hazal Özlem Yerşen, Jehan Barbur, Naim Dilmener, Meh­met Yavuzer, Merve Nimetoğlu, Michael Kuyucu, Mine Erkaya, Miray Acer, Murat Duran, Murat Meriç, Murat Yıldız, Mustafa Canbazlar, Tuğçe Yapıcı, Ünal Zorer, Yörük Kurtaran ve Yusuf Gürsoy’a teşekkür ederim.

Araştırmamda kullandığım anket sorularını hazırlarken fikirlerine başvurduğum sevgili arkadaşlarım Bircan Şemşedinovski, Büşra Ömeroğlu, Deniz Bilgin Yıldırım, Sevgül Akbuz Ezgin ve Yeşim Gökbayrak’a teşekkür ederim.

Hazırladığım ankete katılımın yüksek olması için ellerinden gelen çabayı gösteren eşim Selçuk Nazik, kayınvalidem Nimet Nazik, kayınpederim Mustafa Nazik, eski öğretmenim Hikmet Erman, arkadaşlarım ve arkadaşlarımın arkadaşları Nalan Kar­san, Tülin Alkan, Aslı Demir, Ayla Özkan, Erkut Demiroyan, Nihan Zayim Tüzel, Funda Kaplan Özgür, Hülya Kılınç, Yunus Emre Ulusoy, Okan Halay, Emre Benzer ve Ömer Faruk Berdibek’e teşekkür ederim.

İstanbul Bilgi Üniversitesinde doktoraya başlamama vesile olarak aslında tüm bu çalışmanın yolunu açan arkadaşım Erhan Uluceviz’e özellikle teşekkür ederim.

Son olarak, kendimi her zaman geliştirmem ve akademik hayatta yapabileceğimin en iyisini yapmam konusunda beni mo­tive eden babam Avni Kurtuldu’ya ve hayatta hangi yolu seçer­sem seçeyim beni koşulsuz biçimde destekleyen, beni herkesten ve her şeyden çok seven, bana karşı her zaman ve her konuda sonsuz bir fedakârlık gösteren annem Birsen Kurtuldu’ya teşek­kür ederim.

FUNDA LENA KİMDİR?

Funda Lena 2004 yılında Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümünden ikincilikle ve Alper Orhon Ekonometri Ödülü ile mezun oldu. 2007 yılında ise aynı okulda yüksek lisans eğitimini birincilikle ve Murat Sertel Ekonomi Ödülü ile tamamladı. Takip eden 5 yıl boyunca profesyonel kariyerine müzik endüstrisinde müzik yapımcısı, söz yazarı, besteci ve şarkıcı olarak devam etti. 2012 yılında İstanbul Bilgi Üniversitesinde İletişim Bilimleri Doktora Programına başladı. Doktora eğitimi süresince kültür ekonomisi, kültür politikaları, kültür yönetimi alanlarında uzmanlaştı. Müzik endüstrisi başta olmak üzere kültür endüstrileri üzerine araştırmalar yürüttü, kitap, makale ve raporlar yayımladj. 2017 yılında doktora programından birincilikle ve “Cultural Diversity in the Music Industry of Turkey” başlıklı doktora tezi ile mezun oldu. Elinizdeki kitap, yazarın doktora tezinin Türkçeye çevrilerek kitaplaştırılmış halidir.

Funda Lena halen İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi Bölümünde lisans ve yüksek lisans dersleri vermekte, KREKSA Kültür Yayınları bünyesinde, sanat ve kültür ile ilişkili alanlarda araştırmalarına devam etmektedir

Bir Yorum Yazın

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.