Adalar Belediyesinin Personel LDT Şirketinde ortaya çıkan iddiaların ardı arkası kesilmiyor. Şimdi de Adalar Belediyesinin Aya Nikola mevkinde bulunan halk plajında skandal iddialar ortaya atıldı.
İddiaya göre Adalar Belediyesi personel LTD Şirketinin kısa bir zaman önce ihalesi yapılan halk plajının olduğu yeri vakıfların 2.500 TL’den belediyeye teklif ettiği, belediyenin ise bu teklifi “ilgilenmiyoruz” dediği ama yer ihaleye çıkılınca tutuşan belediyenin yeri 191.000 TL’den kiraladı ortaya çıktı.
Düşünebiliyor musunuz, 2.500 TL’ye kiralanacak yer 191.000 TL’ye aylık kiralandı?
191.000-2.500= 188.500 TL. Yani Adalar Belediyesi 2.500 TL aylık bedelle kirayabileceği yeri 188.500 TL aylık fazla vererek 191.000 TL’ye kiralamış. Ortaya %7500 gibi bir aylık bir kamu zararı çıkıyor.
Yuh olsun…
696 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararnamesi gereğince, Münhasıran (sadece personel alımı) personel çalıştırılmak üzere kurulan Adalar Belediyesi Personel Limited şirketi, 2019 yerel seçimlerinden sonra bu şirkete müdür olarak atanan, kendisi de Adalar esnafından olan Adalar Belediye Başkan Yardımcısı Engin Çelik tarafından, (herhangi bir meclis kararı veya İçişleri Bakanlığı izni olmadan) 696 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararnamesinde başka iş yapamaz denmesine rağmen faaliyet alanı ..4 ekim 2019 .. tarihli ticaret sicil gazetesinde yayınlanmış ve ilk olarak 2019 yazında bu değişiklikten yararlanarak yukarıda bahsettiğimiz ihaleye konu (Vakıflar 2.bölge Müdürlüğü ihale etti) kıyısı da hazine ye ait yeri işletmişti.
Bu durumda, şirketi bulunan belediyeler, taşerondan işçi kadrosuna geçirilenleri bu şirketlerde istihdam etmekte ve personel çalıştırmaya dayalı hizmetlerini de yine bu şirketlere gördürmektedir.
696 sayılı KHK’da personel şirketlerinin belirtilen işler için “münhasıran” kurulacağı ifade edilmiştir. Türk Dil Kurumu Sözlüğünde “münhasıran” ibaresi, “yalnız, özellikle” şeklinde açıklanmıştır. Buradan da, kanun koyucunun, personel şirketlerinin başka alanlarda faaliyet göstermesini istemediği sonucuna ulaşılmaktadır.
Öte yandan, söz konusu personel şirketlerinin tamamının ana sözleşmesinde şirketin amacı, “personel çalıştırmaya dayalı hizmet alımı yöntemiyle çalıştırılan personelin işçi statüsünde istihdam edilebilmesini sağlamak ve/veya bu kapsamda işçi statüsünde personel çalıştırmaya dayalı hizmetleri yürütmeye ilişkin işlemleri gerçekleştirmek” şeklinde belirtilmiştir
Görüldüğü üzere, ilgili mevzuat düzenlemelerine ve ana sözleşmeye göre personel şirketlerinin tek amaç, personel istihdam etmek ve personel çalıştırmaya dayalı hizmetleri yürütmektedir.
Dolayısıyla, personel şirketlerinin, bu tür faaliyetlerden dolayı zarar etmesi halinde oluşan zarar yöneticilerden istenebilecektir. Ayrıca Sayıştay denetimlerinde de bahsi geçen husus eleştiri konusu yapılabilecektir.
Bu halde, personel şirketlerinin, hali hazırdaki mevcut ana sözleşmelerinde değişiklik yapılmaksızın başka alanlarda faaliyet göstermesi uygun ve doğru olmayacaktır
Durum böyle olmakla birlikte, ana sözleşme değişikliği yaparak her alanda faaliyet gösterebilme imkanına kavuşan personel şirketleri de vardır, örneğin; herkese açık olan ticaret sicili gazetesi bilgilerine göre Gümüşhane il Özel idaresi Personel A.Ş., kuruluşundan yaklaşık bir ay sonra ana sözleşmesinde değişikliğe gidere ticaret unvanını Gümüşhane İl Özel idaresi Personel Eğitim Enerji Ticaret inşaat Madencilik Turizm A.Ş. şeklinde değiştirmiş ve işletme konularına personel istihdamı yanında eğitim, enerji, ticaret, inşaat, madencilik ve turizmi de eklemiştir. Söz konusu değişiklik, ticaret sicili müdürlüğü tarafından 26 Nisan 2018 tarihinde tescil edilmiş ve 03/05/2018’de de Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edilmiştir
Ancak yapılan bu hata daha sonra fark edilerek, eski ilk haline döndürülmüştür. Bu durum 27/10/2020 tarihinde tescil edilmiş olup 02/11/2020 tarihli ve 10193 sayılı Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayımlanmıştır.
696 sayılı KHK kapsamında 2018 yılı içinde belediyeler, il özel idareleri, bağlı kuruluşlar ve mahalli idare birlikleri tarafından kurulan personel şirketlerinin faaliyet alanı, yalnızca işçi statüsünde personel istihdam etmek ve personel çalıştırmaya dayalı hizmetleri görmektir. Söz konusu şirketlerin, bunların dışındaki alanlarda faaliyet gösterebilmesi hali hazırda mümkün değildir.
Personel şirketlerinin ana sözleşmelerinde yer almayan hususlarda faaliyet göstermeleri ileri de hukuki ve mali bakımdan yöneticilerin sorumluğuna sebep olabilecektir.
Ana sözleşme değişikliği yaparak faaliyet alanını genişletmek mümkün değildir.
Kamuoyu adına soruyoruz
Bu kira bedelleri nasıl ve nereden ödenmektedir?
2022 yılı tahmini bütçesinde bu ödemelere ilişkin harcama kalemleri mevcut olmadığı halde bu kiralama bedeller nasıl ve ne şekilde ödenecektir?
Şükrü ABANOZ