Fenerbahçe Vapurunun Tarihi

Fenerbahçe Vapurunun Tarihi
Yayınlama: 10.10.2025
A+
A-

Fenerbahçe vapuru, İstanbul’un simgelerinden biri olan tarihi bir yolcu feribotudur. “Bahçe tipi” olarak bilinen bu vapur sınıfının bir üyesidir ve kardeşi Dolmabahçe ile birlikte inşa edilmiştir. Adalar İlçesi için önemli bir vapurdur.

İnşa ve Teknik ÖzelliklerVapur, 1952 yılında İskoçya’nın Glasgow kentinde, Dumbarton’daki William Denny and Brothers tersanesinde yapımına başlandı. 29 Mayıs 1953’te İstanbul’a getirilerek Türkiye Denizcilik İşletmeleri Şehir Hatları İşletmesi (eski adıyla Şirket-i Hayriye) filosuna katılarak hizmete girdi.

Teknik özellikleri şunlardır:

  • Ağırlık: 994 gros ton
  • Boy: 76,8 metre
  • Genişlik: 11,6 metre
  • Derinlik: 2,7 metre
  • Motor: 2 adet 1500 beygir gücünde Sulzer dizel motor (çift pervaneli)
  • Azami Hız: 17-18 knot

Hizmet Hayatı

Fenerbahçe, ağırlıklı olarak Adalar, Kadıköy ve Yalova hatlarında sefer yaptı. Yıllarca İstanbul Boğazı’nda binlerce yolcuya ev sahipliği yaparak şehrin deniz ulaşımının önemli bir parçası oldu.

Önemli Olaylar

Vapur, 27 Mayıs 1960 askeri darbesinin ardından 1961’de başlayan Yassıada Mahkemeleri’nde resmi feribot olarak görev aldı. Bu süreçte her sabah Dolmabahçe İskelesi’nden mahkeme görevlilerini, Demokrat Parti mensuplarının ailelerini ve avukatlarını Yassıada’ya taşıdı; akşamları ise aynı iskelede İstanbul’a geri getirdi. Bu mahkemeler sırasında Celâl Bayar, Adnan Menderes gibi isimlerin yargılandığı tarihi süreçte vapur, önemli bir lojistik rol üstlendi.

Emeklilik ve Güncel Durum

Fenerbahçe vapuru, 22 Aralık 2008’de “Veda Turu” adıyla düzenlenen son seferi yaparak emekliye ayrıldı. 2008 sonunda Rahmi M. Koç Müzesi’ne bağışlandı ve Haliç’te sergilenmeye başlandı. 2021 yılında Haliç Tersanesi’nde kapsamlı bir restorasyon geçirdi. Günümüzde hala Rahmi M. Koç Müzesi’nde (Haliç, İstanbul) ziyaretçilere açık bir tarihi eser olarak korunmaktadır.

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.