Büyükada’da bulunan, bir zamanlar atların konakladığı İSPARK’a ait At Ahırı, İETT araçlarına tahsis edildi. İETT’nin daha büyük bir alana geçmesi, kafalarda “Adalara yeni araçlar mı gelecek?” sorusunu sormamıza neden oldu.
2020 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), Adalar’da faytonların yerini alacak şekilde Çin’den golf aracı olarak ithal edilen, yasal olmayan elektrikli araçlar kullanmaya başladı. İlk adımı atılarak, atlı faytonların yerine 60 elektrikli araç satın aldı. Bu araçlar, 4 ve 13 kişilik kapasiteleriyle hem ada sakinlerinin hem de turistlerin ulaşım ihtiyaçlarını karşılamak için tasarlandı.
ADALARA DEVASA ARAÇLAR
Elektrikli araçların kullanıma girmesiyle birlikte, özellikle boyutları ve ada dokusuna uygunluğu konusunda tartışmalar başladı. Adalar’ın dar sokakları ve kültürel mirası göz önüne alındığında, bazı sakinler ve sivil toplum kuruluşları, bu araçların Adalar’ın karakterine uymadığını ve “azmanbüs” olarak adlandırılabilecek bu araçların tehlike yaratabileceğini öne sürdü.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından Adalar’da kullanılmaya başlanan elektrikli minibüsler, yerel halkın “azmanbüs” olarak adlandırdığı bu araçlara karşı büyük bir tepki doğurdu.
Adalılar, bu büyük ve hantal araçların Adalar’ın doğal ve tarihi dokusuna zarar verdiğini savunuyor. Elektrikli olmalarına rağmen, boyutları ve kapasiteleri nedeniyle adaların dar sokaklarına uygun olmadıkları belirtiliyor. Adalılar, yürüyüş ve bisiklet kültürüne dayalı yaşam tarzlarının bu araçlarla tehdit altında olduğunu düşünüyor.
Büyükada’da gerçekleşen eylemlerde, yazar Ahmet Ümit de “Azmanbüsler Ada’ya uygun değil. Ada’da ulaşım gerektiren durumlar için halka danışılarak birçok çözüm üretilebilir” diyerek tepkisini dile getirdi. Ada halkı, minibüslerin yollara çıkmasını engellemek için çeşitli kez protesto eylemleri düzenledi ve bazı protestocuların gözaltına alındığı haberleri basına yansıdı.
İBB tarafından yapılan açıklamada ise bu minibüslerin yüksek ziyaretçi sayısına cevap verebilmek için gerekli olduğu ve çevreci olmalarının altı çizildi. Ancak, bu açıklamalar Ada halkının tepkisini azaltmaya yetmedi. İETT’nin yeni araçlar için açtığı ihalelere ulusal ve uluslararası üreticilerin katılmaması sonucunda, mevcut araçların yerini alması için KARSAN şirketinde yeni minibüsler üretildi.
Bu durumun Adalar’ın “yürünebilir” ve “yavaş şehir” prensiplerine aykırı olduğunu, Adalar için daha uygun bir ulaşım master planının hazırlanması gerektiğini savunan Adalılar, azmanbüslerin adadan çekilmesi talebiyle İBB önünde de eylemler gerçekleştirdi.