Tema Buluşmaları ile Adalar Katılımcı Planlama Temaları kapsamında oluşturulması planlanan çalışma gruplarının başlangıç toplantıları gerçekleştirildi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Şehir Planlama Müdürlüğü tarafından ilgili kurum ve kuruluşlardan davetlilerin de katılımıyla 9 tema için 9 ayrı buluşma gerçekleştirilmiş olup ilk tema buluşmaları Burgazada’da ekoloji ve kültürel miras temalarıyla başlamış, Heybeliada’da afet ve krizler, kentsel çevre ve sosyal yaşam temaları ile devam etmiş ve son olarak Büyükada’da ulaşım ve altyapı, ekonomik yapı, turizm ve yönetim ve planlama temalarına ilişkin toplantılarla son bulmuştur.
Ada sakinleri ile birlikte hazırlanması planlanan Strateji Belgesinin kapsamından bahsedilmiş, çalışma yöntemi ve temalara ilişkin ana gündem maddelerini tartışmaya açılmıştır.
Toplantı öncesi katılımcıların dağılımını anlayabilmek için mini anket yapıldı:
- Yaz-kış adada ikamet eden kişi sayısı: 15 kişi
- Sadece yazın ikamet eden: 8 kişi
- Kamu kurumlarından gelenler: 6 kişi
- Sivil toplumdan gelenler: 16 kişi
- STÖ veya kamuda yer almayanlar: 3 kişi
- Akademisyen: 4 kişi
- Esnaf: 1 kişi
- Burgazadalı: 16 kişi
- Heybeliadalı: 4 kişi
- Büyükadalı: 3 kişi
- Anakara: 1 kişi
Tema toplantıları şöyle;
Ekoloji, kültürel miras, Afet ve krizler, kentsel çevre, Sosyal Yaşam, Ulaşım ve Alt yapı, Ekonomik yapı, Turizm, Yönetim ve planlama…
Bu toplantıların içeriğini ayrı ayrı okurlarımızla paylaşacağız.
Ekoloji
Ekoloji (ya da doğa bilimi), canlıların birbirleri ve çevreleriyle ilişkilerini inceleyen bilimdir. Bu tema toplantısının önemli notları şöyle;
Büyükada’da denize inen yolların kapalı olduğuna ve bir türlü kıyıya inilemediğine yönelik eleştiriler dile getirilmiştir. Bunun sorumlusunun İBB ve Adalar Belediyesi olduğu belirtilmiştir.
- Birden çok temayı ilgilendiren bir konu olduğundan atlar ile ilgili farklı bir çalışma grubunun oluşturulabileceği belirtilmiştir. Ayrıca bu konu ile ilgili dünyada da etik tartışmaların devam ettiği söylenmiştir.
- Ormanlardaki izmarit ve sigara atıkları şikayet edilmiş, ormanlarda sigara içilmesinin yasaklanması yönünde bir öneri gelmiştir.
- Geri dönüşümün olmaması eleştirilmiştir. Katılımcılardan biri yaptığı hesaplamaya göre Burgazada’da 28 tane içkili restoran olduğunu ve 1 yılda ortalama 100.000 cam şişe atığı çıktığını dile getirmiştir. Yerel belediyenin bu konuda daha aktif çalışması gerektiğini söylemiştir.
- Elektrikli araçların hız yaptığı ve denetleme olmadığı yönünde şikayetler dile getirilmiştir. Elektrikli otobüslerin gelmesiyle birlikte, akülü araçların yasaklanacağının söylendiği belirtilmiş, bu durumun akıbeti sorulmuştur.
- Diğer adalar ile kıyaslandığında Burgazadanın hala bakir olduğu, burada büyük mağazaların açılmasının istenmediği, mesire alanlarının rant amaçlı kullanılmaması gerektiği, kültür mirasını korumak ve dünya mirası olmak için pek çok stratejinin oluşturulması gerektiği dile getirilmiştir.
- Burgazada’da kapalı bir toplantı alanı bulunmadığı belirtilmiştir.
- Özellikle hafta sonları turizme bağlı atıkların çok fazla arttığından şikayet edilmiştir. Kendi kendine yeten bir ada olması için geri dönüşümün ve atık yönetiminin olması gerektiği belirtilmiş, Gökçeada ve Bozcaada’da Avrupa Birliği destekli proje örneklerinin incelenmesi gerektiği söylenmiştir.
- Kınalıada’daki vatandaşların aktif rol oynamadıkları belirtilmiştir.
- Madam Marta Koyu’nda vatandaş inisiyatifi ile çöp toplama etkinliği yapıldığı, belediyenin çöp toplamadığı belirtilmiştir. Sebze pazarının olduğu günler, sokaklarda çok fazla plastik poşet atığının biriktiği dile getirilmiştir.
- Burgazada’nın dünya örneklerindeki gibi plastiksiz bir yerleşke olabileceği, adaya çeşmeler açılarak, insanların su kaplarını çeşmelerden doldurabileceği belirtilmiştir.
- Kurumların yetki alanlarının vatandaş tarafından bilinmediği, bilgi kirliliği olduğu ve yetkili kurumlar bilinmediğinden sürekli aynı şikayetlerin tekrarlandığı belirtilmiştir. Katılım grubu bunu ödev olarak aldığını ifade etmiştir.