07.11.2022 tarihli ‘Adalara yeni minibüs hattı‘ ve 20.12.2022 tarihli ‘İBB ve İETT Adalılara yalan mı konuşuyor!‘ başlık haberlerimizde, Adalar’da kullanılacak toplu taşıma araçlarının anakara da kullanılan Karsan’ın e-JEST modeli araç olduğunu yazmıştık. Adalıların tepkisinden sonra Adalar Belediyesi bir duyuru yayınlayarak, adaya gelen aracın test amaçlı olduğunu, bu aracın kullanılmayacağını açıklamıştı. ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Haluk Görgün’ün Anadolu Ajansına verdiği ropörtajı okuduktan sonra görünen o ki haklı çıkacağız.
ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Haluk Görgün, AA muhabirine 11.04.2023 tarihinde şirketin elektrikli araçlara yönelik çalışmalarına ilişkin verdiği bilgide: “Yeni siparişler gelecek. 20 yeni siparişin görüşmeleri devam ediyor. Bu otobüslerin farklı kurumların kampüslerinde kullanılan ikişer, üçer tane örnekleri de var. Uzun zamandır sahadayız aslında elektrikli otobüste. Yerli-milli şirketlerimizden bir tanesiyle elektrikli minibüs geliştirme projemiz var. Orada da 64 tane üreteceğiz. Burada da yine ASELSAN’ın sorumluluk alacağı kapsamlar belli. Platformun üreticisi belli, onun dışında güç sistemleri, kontrol sistemleri ASELSAN tarafından üretilecek. Karsan’ın e-JEST modeline bu uygulanacak. Bunun yaygınlaşacağını, gelişeceğini düşünüyoruz. Çok farklı platform üreticilerinin bizimle çalışma arzuları var, onları da değerlendiriyoruz, biz de arzuluyoruz. Çünkü bu alanın gelişeceğine, gelişmesi gerektiğine inanan bir yönetimimiz olduğu için faaliyetlerimizi daha çok duyacaksınız.” Görgün, elektrikli araçlar konusunda şu an için otobüs ve minibüslere odaklandıklarını sözlerine ekledi.
Sayın Görgün 64 adet üreteceğiz diyor. Adalara gelecek araç sayısıda İETT Müdürünün söylemine göre bu tipde 60 adet, rakamlar aşağı yukarı tutuyor. Görgün açıklamalarında ‘ASELSAN’ın sorumluluk alacağı kapsamlar belli. Platformun üreticisi belli, onun dışında güç sistemleri, kontrol sistemleri ASELSAN tarafından üretilecek.’ Yani ben yürüyen aksamını yaparım, aracın kasası beni ilgilendirmiyor diyor…
İETT Müdürü Bilgili, İETT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2022 PERFORMANS PROGRAMI’nda yaptığı açıklamada “Filomuza dâhil edeceğimiz yeni araçlarla birlikte hem bakım onarım maliyetlerini düşürmeyi hem yakıt tasarrufu sağlamayı hem de çevreye duyarlı sürdürülebilir toplu ulaşım hizmeti sunmayı planlıyoruz. Bu bağlamda Adalar’da hizmete sunduğumuz çevre dostu elektrikli toplu taşıma hizmet kalitesi ve konforunu daha da artırmaya yönelik çalışmalarımız da devam ediyor. Türkiye’de ilk yerli tescilli elektrikli araç olma özelliğine sahip olan L7 sınıfındaki elektrikli araçlarımızı bu yıl içerisinde Adalar’da hizmete sunmuş olacağız” ifadelerini kullanmıştı. Yıl 2023, ses seda yok. L7 araçları ne olduğunu merak eden okurlarımız daha önce yaptığımız ve aşağıda linklerini verdiğimiz haberlerden ne olduğunu okuyabilirler.
Otokar’ın ürettiği araçlar anakarada kullanılan mazotlu minibüsler, Karsan e-JEST ise bu tip araçların elektrikli olanı yani Adalar’da toplu taşımada kullanılacak olan. Otokar ile e-JEST arasında çok mu fark var? Hayır yok… İETT Müdürünün yaptığı göz boyamadan başka bir şey değil, Adalıların tepkisini çekmemek için yapılan söylemler.
Mazotlu ve elektrikli aracı karşılaştırırsak;
Mazotlu Otokar aracı (Minibüs hatlarında kullanılan): uzunluğu 6.6 metre, Standart Yerleşim Düzeni 11 sabit koltuk + 6 katlanır koltuk + 14 ayakta yolcu, Alternatif yerleşim düzeni : 11 sabit koltuk + 3 katlanır koltuk + 1 tekerlekli sandalye + 13 ayakta yolcu Genişlik (mm) : 2180 Yükseklik (Azami) (mm) : 2825, İç Yükseklik (Koridor) (mm) : 1900 – 2220, Aks Aralığı (mm) : 3750, Ön Uzantı (mm) : 1281, Arka Uzantı (mm) (mm) : 1574, Azami Yüklü Ağırlık (kg) : 6800
Elektrikli Karsan e-JEST: (Adalara gelecek olan) uzunluğu 5845 metre, toplam Yükseklik (mm): 2800 – 2850 (klimalı), Ön & Arka Uzantı (mm): 1.200 & 895, Azami Yüklü Ağırlık (kg): 5200, Toplam Genişlik (mm): 2.055 (ayna hariç) & 2.520 (ayna dahil), Dingiller Arası Mesafe (mm) 3750, Maksimum 22 Yolcu…
Aralarındaki farka gelirsek, adaya gelecek olan elektrikli araç 1 metre kısa, genişlik çok bir fark yok, yükseklik aynı gibi, aks aralıkları birebir aynı, yükseklik hemen hemen aynı, kısacası minibüs hatlarında kullanılacak araçları allanıp, pullanıp adaya getirecekler.
Sorularımızın cevaplarını yetkililer tarafından almak isterdik ama ne Karsan ne İETT Müdürü telefonlarımıza çıkmadı, epostalarımızı cevaplamadı. Adalar’da kullanılacak araçların yürür aksamı Aselsan, kasa kısmı Karsan tarafından üretetileceğine göre…
İETT Müdürü Alper Bilgili soruyoruz:
1- Adalar’da şu an kullanılan ÇİN’den ithal ettiğiniz plakasız ve kaçak olarak Allah’a emanet yolcu taşıyan golf araçlarının yerine Karsan şirketinin e-JEST tipi araçların mı kullanacaksınız?
2- ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Haluk Görgün’ün bir şirkete 64 adet üreteceğiz ve Karsan’ın e-JEST modeline bu uygulanacak dediği siz misiniz yoksa sizinle Aselsan arasında aracılık yapan bir şirket midir?
3- ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Haluk Görgün’ün açıklamalarında özel bir üretimlerinin olmadığı, yapılacak üretimin Karsan şirketinin e-JEST tipi vs… minibüslerine uygulanacağını belirtmesine bir diyeceğiniz var mıdır?
4- Ada dokusu ne demek bir fikriniz var mıdır?
5- Adaları anakara da çalışan minibüslerle mi doldurmak istiyorsunuz?
6- Araçlarınız ayakta yolcu da alacak mı?
7- Araçlarla ilgili Adalıların görüşlerini aldınız mı?
8- Adalılara bu konuda bir açıklama yapmayı düşünüyor musunuz?
Ticari kafayı Adalara uygulamaya çalışırsanız olacağı bu. Adalarımızın dokusuna uygun bir taşıma aracının gelmesi dileğimizle. Tabi Adalıların oluruyla…
Daha düne kadar adada at pisliği kokusundan durulmuyordu çok yeni yönetimle hava alınır hale geldi,sana soruyorum abanoz rahatsızlığın nedir neyin hazımsızlığı bu